A közvélemény megismerése
A kérdőíves adatfelvételek a piac- és közvéleménykutatás fontos eszközei. Ha megfelelő módon rekrutáljuk/toborozzuk a válaszadókat, jól tesszük fel a kérdéseinket, a válaszok pedig őszinték, akkor hiteles és tűpontos kép kapható arról, hogy mit gondol/hogyan vélekedik a célcsoport az adott kérdésről, azaz: mi a “köz” véleménye. Fontos tehát, hogy a válaszadók egy olyan mintát alkossanak, amely pontosan olyan összetételű, mint a társadalom, vagy a vizsgált célcsoport. Ha jól választottuk ki őket, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a válaszadók jól reprezentálják a teljes társadalmat, vagy a vizsgált teljes célcsoportot. Kizárólag ezáltal teljesül az, hogy adataink pontosak lesznek, vagyis ugyanazokat a válaszokat kapnánk akkor is, ha az egész társadalmat kérdeznénk meg.
A válaszadók rekrutálásának módja és az adatgyűjtések módszertani háttere sok kutatási gyakorlatban kisebb szerepet kap, a Panelstory szemléletében viszont kulcsfontosságú.