Mostani gyakorlatok hibái

Azt tapasztaljuk, hogy egyre nehezebb pontos kérdőíves kutatásokat végezni, aminek számos szakmai, és technológiai oka van és természetesen szerepet játszik az emberek hozzáállásának változása is. Az adatfelvevők a válaszadókat sokkal inkább kezelik puszta adatforrásként, mint partnerként. Sokszor elcsigázott, alulfizetett kérdezők keresik fel a válaszadókat személyesen vagy telefonon, ami a bizalmatlan viszonnyal párosulva óriási mértékű visszautasítást és nem őszinte válaszokat eredményez. A visszautasítások miatt megbomlik a minta reprezentativitása is. Így „darabra” lesznek ugyan adatok, de nem lehet tudni, hogy pontosan mire vonatkoznak: végeredményben semmilyen alapsokaságról nem tudunk meg semmit.

Szemléletünk egyik alapja a válaszadók és a kutatók közti viszony megváltoztatása: a kérdezőket és a válaszadókat is piacképes módon fizetjük meg, valamint jutalmazzuk. A kialakított kapcsolat szakmai együttműködés, aminek hatása meglátszik a magas válaszadási arányokon, az alacsony lemorzsolódáson és az őszinte, érvényes válaszokon is.