Az online panelek problémái

A személyes kérdőívezések során tapasztalt magas visszautasítási arány és a nethasználat ugrásszerű népszerűsödése miatt egyre gyakrabban gyűjtenek adatokat online kérdőívezési felületeken. Az online panelek úgy működnek, hogy az internetezők maguk jelentkezhetnek válaszadónak. Így sokszor nagy minta alakul ki (több tízezer válaszadó), akik a kérdőívek kitöltése után valami apró jutalmat kapnak (vagy sorsoláson vehetnek részt). Így a válaszadók motiváltabbak ugyan, a kívánt adatmennyiség pedig gyorsan és olcsón összeáll, de ezek a minták sajnos nagyon távol állnak attól, hogy jól reprezentálják az alapsokaságot (hiába több tízezer válaszadó, ha a hátrányosabb helyzetűeket, vagy épp a tehetősebbeket, idősebbeket, férfiakat nem érjük el), így rendkívül pontatlan eredmények születnek.

Szemléletünk szerint online adatfelvételek is lehet pontosan végezni: a kulcs a pontos módszertani megalapozottság, illetve az, hogy a kialakult panel, nem a válaszadói önszelekció eredménye.